Lütfen Facebook Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Twitter Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Instagram Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Linked Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Youtube Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Türkçe Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen İngilizce Sayfamız için Tıklayınız >
Kargo Takip
Kaç Günde
En Yakın Şube
Ücret Hesapla
Kurye Çağır
Güçlü Markalar
Fortune, Kasım 2020
FORTUNE KASIM 2020

Yayın: Fortune

Sözcü: Aras Kargo Genel Müdürü Utku Ayyarkın

 

  1. Aras Kargo’nun kurumsal geçmişi ve bugünkü konumu hakkında neler söylemek istersiniz?

Aras Kargo’nun kökleri rahmetli kurucumuz Celal Aras’ın 1979 yılında kurduğu pazarlama dağıtım şirketine dayanıyor. Celal Bey vizyoner öngörüsüyle tek taraflı başladığı ticareti karşılıklı hale getirerek Aras Kargo’yu kurarak kargo sektörüne adım atıyor. Türkiye’de kargo sektörünün gelişiminde çok önemli bir yere sahip olan Aras Kargo, kurulduğu günden bugüne kadar birçok ilkin altına imza atan ve atmaya devam eden bir kargo şirketi. Hali hazırda toplamda 28 transfer merkezimiz, 1000’in üzerinde şubemiz, 14 bin çalışanımız ve 4 bin 500’ün üzerinde araç filomuzla hizmet veriyoruz.7/24 çalışma sistemimizle her gün 1 milyonun üzerinde kapı çalıyoruz. Son birkaç yılda verimliliği odağımıza alarak, bunun için gerekli olan teknolojik yatırımlara ağırlık verdik. Bu kapsamda son 3 yılda transfer merkezi, IT altyapısı ve operasyonel düzenlemelere 300 milyon TL’ye yakın yatırım yaptık. Sektörde yapmış olduğumuz yatırımlarla ve operasyonel tecrübe ve yetkinliğimizle birlikte çift haneli büyümelere imza atıyoruz. 2020’nin ilk 9 ayında ise yüzde 65’e yakın bir büyüme yakaladık. Bu istikrarlı büyümemizi sürdürmek için çalışmalarımıza var gücümüzle devam ediyoruz.

  1. Hisse devri sonrasında Aras Kargo yeni bir döneme adım attı. Bu süreç nasıl ilerliyor, nasıl bir yapılanmadan geçildi?

Aras Kargo olarak 2020 yılında şirketimiz ve  kargo sektörü için oldukça önemli bir adım attık. 2013 yılından bu yana yüzde 25 hisseye sahip olan ortağımız Austrian Post hisse oranını  yüzde 80’e çıkarırken, sayın Barış Baran Aras ise yüzde 20 ile hissedarlık konumunu korudu. Özellikle artan e-ticaret hacmine ve değişen taleplere göre teknolojik yatırımları yapmaya, altyapıyı güçlendirmeye, iş süreçlerini daha verimli hale getirmeye her zamankinden daha büyük önem veriyoruz. Sektörün önde gelen oyuncusu olarak yatırımlarımıza hız kesmeden devam ederken, müşterilerimiz ve iş ortaklarımızın ihtiyaçlarına hızlı ve özel çözümler üretmeyi sürdüreceğiz.

Yeni dönemle birlikte transfer merkezi ve şube gibi tüm operasyonlarını içeren dağıtım altyapısına toplamda 1 milyar TL yatırım hedefliyoruz.

  1. Pandemi dönemi Aras Kargo’nun konjonktürünü nasıl etkiledi?

Müşterilerimiz normal dönemde mağazalardan aldıkları her türlü ihtiyaçlarını pandemi ile birlikte ağırlıklı olarak e-ticaret üzerinden almaya başladı.

İşimizi etkileyen en önemli faktör ise gönderilerin yapısının değişmesi oldu. Bu dönemde işyerlerinin kapalı olması, insanların evden çalışmasıyla, toplu teslimat minimuma inerken, tek tek evlere teslimat ile uğradığımız nokta sayısı birkaç kat arttı. Teknolojik yatırımlar ile artan kapasite sayesinde artan talebi giderek çok daha yüksek başarı oranı ile yönettik.

Süreçten öğrendiğimiz nokta ise, tedarik zincirinin devamlılığı oldu. Türkiye, lojistik ağ bağlantıları, üretim kapasitesi, insan kaynağı, bilgi ve becerisi gibi farklı yönleriyle bu konuda birçok ülkeye göre avantajlı konumda bulunuyor. Biz de bu zincirin devamlılığının önemli bir parçası olduk.
Daha önce gönderi yoğunluğu olmayan bölgelerde çok hızlı yeni şubeler açtık.

Temassız teslimat sektörümüzde büyük önem kazandı. Altyapımız hazır olduğu için hızla kodlu teslimat ve yeni tip çipli kimliklerde el terminali ile okuma yöntemiyle temassız teslimata geçiş yapabildik.

Pandemiden etkilendiğimiz bu hassas dönemde tıpkı sağlık çalışanları, güvenlik birimleri ve üretim sektöründeki emekçiler gibi bizlerin kahramanları, saha çalışanlarımız da canla başla hizmet vermeye devam ederek, ülkemizde tedarik zincirinin sürekliliğini sağladılar.

  1. Dijital dönüşüm anlamında hayata geçirdiğiniz projelerden bahseder misiniz?

Dijital dönüşümü iş süreçlerimizin her adımına uygulama amacıyla yatırımlarımızı gerçekleştirdik. Son iki yılda transfer merkezi, IT altyapısı, operasyonel düzenlemelere 300 milyon TL’ye yakın yatırım yaptık. Kısacayatırımlarımızdan bahsetmek gerekirse; artan adres ve data operasyonunu yönetmek için Kurye Rota Optimizasyonu projesini başlattık. Hayata geçirdiğimiz rota optimizasyonunu sayesinde gönderi sayılarının yükseldiği dönemlerde ek istihdam takviyesinin yanı sıra günlük işlem hacminin doğru yönetilebilmesi için en uygun altyapı kurduk. Son dönemde büyük bir ihtiyaç olarak ortaya çıkan temassız teslimat uygulaması ise bizim daha önceden hazır olan altyapı çalışmalarımızla en hızlı şekilde aktif olarak kullanılmaya başlandı. Bunu da kodlu teslimat ve yeni tip çipli kimliklerde el terminali ile okuma yöntemiyle gerçekleştirdik.
Yine merkezi veri sistemi projesi ile daha önce şubelerde tutulan müşteri verileri tek merkezde toplayarak, hatalı verilerin önüne geçtik.

Transfer merkezilerimizde ise zamanı ve kapasiteyi iyi yönetebilmek amacıyla yatırımlarımızı hayata geçirdik. Bu doğrultuda ilk olarak hem operasyonel hem de metrekare olarak en büyük transfer merkezlerimizden biri olan İkitelli Transfer Merkezimizi teknolojik olarak yenileyerek merkezin kapasitesini saatte 5 bin 500 gönderiden 27 bin 600’e yükselttik. 2019’un ilk çeyreğinde İstanbul Anadolu yakasındaki Orhanlı Transfer Merkezi’ni ve İzmir’deki Transfer Merkezimizi teknolojik olarak yenileyerek, sorter sistemine geçirdik. Bu yıl da Ankara Transfer Merkezimizin dönüşümünü tamamlayarak teknolojik yenileme hedeflerimize adım adım devam ettik.

Yine geçen yıl 1-5 desi arası artan e-ticaret gönderilerindeki hacmi daha iyi yönetebilmek için İstanbul’un iki yakasına küçük paket ayrıştırıcı makine yatırımını devreye aldık. Bu yıl 4 büyük şehrimize daha bu yatırımı taşıdık. Marmara, Orhanlı ve Ege Transfer Merkezi faaliyete geçerken Ankara’yı da bu ay tamamladık. Bu sayede kapasite ve verimliliğimizi daha da arttırdık. Saatlik işleme kapasitesinde 3 kat artış ile sektörün en iyisi konumundayız.

  1. Yine bir diğer alan çağrı yönetimi optimizasyonunda önemli yatırımlar hayata geçirdiniz. Biraz da bu alana yaptığınız yatırımları dinleyebilir miyiz?

Pandemi döneminde artan işlem hacmi sonucunda şubelerimize ve çağrı merkezimize gelen çağrıların 4,5 kata kadar arttığı dönemler oldu. Bu süreci en sağlıklı şekilde yönetebilmek ve müşterilerimizin bize istediği zaman ulaşabilmelerini sağlamak için Çağrı Yönetim süreçlerimizi baştan aşağı geliştirdik. Bu alandaki tedarikçimizi ve paydaşımızı değiştirdik. Çağrı karşılama kapasitemizi 2,5 kat arttırdık. Ayrıca çağrıların büyük bir oranını oluşturan “kargom nerede” gibi kargo bilgileri ile ilgili sorular için sesli yanıt sistemi etkinleştirerek müşterilerimizin hızlı ve müşteri temsilcisine gerek kalmadan bu bilgilere ulaşabilmesini sağladık.

  1. Sizce Aras Kargo’yu güçlü kılan unsurlar nelerdir?

Aras Kargo, hizmet kalitesi, ileri teknolojisi, standartlara uygunluğu, yaygın ve geniş ulaşım ağı ile sektörün öncü oyuncusu. . Sektörün en köklü kuruluşlarından biri olarak, kurulduğumuz günden bu yana öncü ve yenilikçi bakış açımızla acentelik sistemi, elektrikli araç filosu, operasyonel yenilikler gibi farklı alanlarda sektörde birçok ilki gerçekleştirdik. Her zaman hedeflerimizi yükselterek hep daha iyisini istedik ve hayal ettik. Sektörde yapmış olduğumuz yatırımlarla ve operasyonel tecrübe ve yetkinliğimizle çift haneli istikrarlı büyümemizi her yıl sürdürüyoruz. Bu yatırımlarla da sektörün en yüksek otomasyon altyapısına sahip firmasıyız. Bu çerçevede, müşterilerimizin, çalışanlarımızın, tedarikçilerimizin, hissedarlarımız ve tüm toplumun beklentilerini karşılamak ve bunu sürekli geliştirip sürdürülebilir kılmak için yatırımlarımıza arttırarak devam ediyoruz.