Haberler ve Duyurular

Güçlü markalar

Aras Kargo, teknoloji yatırımlarıyla gücüne güç katıyor

Aras Kargo'nun 40. yılında bayrağı devralan Genel Müdür Utku Ayyarkın ile verimlilik odaklı yatırım politikalarını, dijital dönüşümün kargo sektörüne olan etkisini ve Aras Kargo'nun güncel hedeflerini konuştuk.

Aras Kargo’nun 2019 yılı performansından bahsedebilir misiniz?

Aras Kargo olarak kurulduğumuz günden bu yana öncü ve yenilikçi hizmetlerimizle sektöre yön veriyor, “dünya markası” olma vizyonumuzla yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Toplam 4.000'den fazla araç, 800’ün üzerinde şube, 28 transfer merkezi ve 14.000 çalışanımızla, Türkiye’nin en geniş dağıtım ağına sahip kargo şirketlerinden biri konumundayız. Her gün ortalama 600.000 gönderi taşıyoruz.

Yaptığımız yatırımlarla ülkemize hem istihdam yaratmaya hem de katma değer sağlamaya devam ediyoruz. Daha fazla verimlilik ve kârlılık esasıyla başladığımız 2019 yılını hedeflerimiz doğrultusunda kapattık. Her yıl istikrarlı büyümemizi sürdürerek, son üç yılda ciromuzu yüzde 50 civarında arttırdık. Önümüzdeki dönemde de ciroda yüzde 30’un üstünde bir artış öngörüyoruz.

Önümüzdeki döneme dair büyüme stratejiniz ve gelecek planlarınız hakkında bilgi verebilir misiniz? Yeni yatırım rotanız ne yönde?

Oldukça dinamik bir yapısı olan kargo sektöründe değişen taleplere göre teknolojik yatırımları yapmak, altyapıyı güçlendirmek, iş süreçlerini daha verimli hâle getirmek her zamankinden daha büyük önem taşıyor. Sahip olduğumuz bilgiyi ve deneyimimizi günümüz teknolojisi ve hizmet anlayışı ile harmanlayarak müşterilerimize hızlı ve güvenilir hizmet sunuyoruz. Bu kapsamda bu yılki yatırım önceliklerimizden birini harita altyapısı oluşturuyor. Ana amacımız tamamen kurye rota optimizasyonuna geçmek. Bir başka yatırım odağımız da kuryelerimizin olmazsa olmaz parçası el terminalleri. El terminallerine yaptığımız yatırımla bütün iş süreçlerimizi “doğrudan okuma” yöntemiyle takip edebiliyoruz.

Yine iş süreçlerini daha verimli kılmak amacıyla birkaç yıl önce başladığımız transfer merkezlerimizi teknolojik hâle getirme yatırımlarımıza devam ediyoruz. Bu doğrultuda ilk olarak hem operasyonel hem de metrekare olarak en büyük transfer merkezlerimizden biri olan İkitelli Transfer Merkezi'mizi teknolojik olarak yenileyerek merkezin kapasitesini saatte 5.500 gönderiden 15.000'e yükselttik. 2019’un ilk çeyreğinde İstanbul Anadolu yakasındaki Orhanlı Transfer Merkezi’ni ve İzmir’deki Transfer Merkezi'mizi teknolojik olarak yenileyerek "sorter" sistemine geçirdik. Ankara’nın da bu yıl içerisinde tamamlanmasını planlıyoruz. Yine geçen yıl e-ticaret gönderilerindeki artan hacmi daha iyi yönetebilmek için İstanbul’un iki yakasına küçük paket ayrıştırıcı makine yatırımını devreye aldık. Bu sayede kapasite ve verimlilik artışı sağlamayı da hedefliyoruz.

"Müşterilerimize de rekabet gücü kazandırdık" Teknolojinin hızla geliştiği bir çağda Aras Kargo yeni gelişmelere nasıl entegre oluyor?

Dünya genelinde e-ticaret sektörü hızlı bir büyüme kaydediyor. Bu büyümenin en büyük oyuncuları olan e-ticaret sitelerinde de bu ivmeyi yakalamak için hızlı, güvenli ve kaliteli kargo taşımacılığı beklentisi oluşuyor. Güncel beklentilerin karşılanması ve global değişime ayak uydurulması noktasında dijital dönüşümün önceliklendirilmesi ve teknolojik altyapı yatırımları büyük önem taşıyor.

Aras Kargo olarak biz de bu değişime ayak uyduruyor, teknoloji tarafındaki altyapı yatırımlarımıza aralıksız devam ediyoruz. Bu anlamda yaklaşık üç yıl önce başlayan dijital dönüşüm süreci ile ilgili çalışmalarımıza da hız kazandırdık. İlk yatırımlarımızı, ağırlıklı olarak araç yenileme, el terminalleri, kaynak planlama yazılımı, elektronik ölçüm tartım sistemleri, konveyör sistemleri gibi teknolojilere yaptık. Dijital dönüşümle yalnızca yazılım ve sistemleri değil, organizasyonumuzu, şubelerimizi ve transfer merkezlerimizi de dönüştürmeye başladık. Bu dönüşüm, müşterilerimizin iş akışlarını da olumlu etkiledi ve onlara kendi sektörlerinde rekabet etme gücü kazandırdı.

Özellikle müşterilerimizin takdiri, doğru bir vizyonda ilerlediğimizi açıkça kanıtlıyor. 2018 Kobi E-Ticaret Raporu’na göre son iki yılda üst üste “KOBİ’lerin en fazla tercih ettiği kargo şirketi” seçildik. Ayrıca ALFA Awards’ta son iki yıldır peş peşe "Müşteri Deneyimini En İyi Tasarlayan ve Sunan Marka" olarak ödüllendiriliyoruz.

"Çevre bilinciyle hareket ediyoruz" Aras Kargo olarak çevre konusunda odaklandığınız projelerinizden de bahsedebilir misiniz?

Doğası gereği karbon ayak izi bırakan kargo sektöründe çevreye karşı sorumluluk bilinciyle hareket ediyoruz. Bu kapsamda karbon ayak izini azaltabilmek için 2011’de filoya elektrikli araçlar dâhil etmeye başladık. Elektrikli ticari araç filosu ile yakıt maliyetinde ayda ortalama yüzde 10 tasarruf sağlıyoruz. Atılan bu doğa dostu adımla elektrikli araçların ortalama araç ömrü olan 8 yılda 5.787 ton karbon salınımına engel olunuyor. Bu da doğaya yaklaşık yeni 18.000 ağaç dikilmesi kadar fayda sağlıyor. Bu şekilde sağladığımız faydanın yanı sıra daha önce de ÇEKÜL’le yaptığımız iş birliği sayesinde de bugüne kadar yaklaşık 140.000 ağaç dikimi yaptık.

2014 yılında hayata geçirdiğimiz Doğa Dostu Araslar oluşumumuzla da TURMEPA Deniz Temiz Derneği ile Türkiye’nin kıyılarını temizlemeye ve bu konuda farkındalık yaratma çalışmalarımıza devam ediyoruz. Çalışanlarımızın ve ailelerinin gönüllü katılımıyla şimdiye kadar Kınalıada, Büyükada, Burgazada, Samsun Atakent ve Tekkeköy, İzmir, Fethiye, Trabzon, Van Gölü, Bodrum, Adana Baraj Gölü ve Bursa Dağyenice Gölet alanı kıyılarını temizledik. Toplamda dört yılda 4 tonun üstünde atık toplayıp, TURMEPA ve yerel belediyeler vasıtasıyla geri dönüşüme gönderdik.

Öte yandan transfer merkezlerimizde LED aydınlatma ve fotosel sistemleri kullanarak yüzde 25 enerji tasarrufu elde ediyoruz. Bunun yanı sıra kargo poşetlerimiz doğa dostu malzemelerden oluşuyor.

Önümüzdeki beş yıl içerisinde mevcut pazar dinamiklerinizin nasıl bir seyir izleyeceğini öngörüyorsunuz?

Günümüzde e-ticaret ve kargo, etkileşim hâlinde olan ve birbirini besleyen iki sektör konumunda. Bu nedenle gerek e-ticaret gerekse kargo sektöründe yaşanan gelişmeleri ayrı olarak düşünmek oldukça zor.

Daha önce de bahsettiğimiz üzere Türkiye, e-ticaret alanında çok hızlı büyüyen bir pazar. Tüketicilerin perakendede artan bir şekilde mobili tercih ettiğini görüyoruz. Önde gelen perakende markalarına tüketici ziyaretlerinin yüzde 70’ten fazlası mobil kanallar üzerinden gerçekleşirken bu markalar cirolarının yüzde 60’tan fazlasını yine mobil üzerinden sağlıyor. “Aynı gün kargoda” ya da “ertesi gün teslimat” gibi ibarelerin tüketicilerin alışveriş kararlarını etkilediği bilinen bir gerçek. Türkiye, e-ticaret alanında yıllar içinde gösterdiği gelişim itibarıyla ciddi bir potansiyel barındırıyor. Hem e-ticaret aktörlerinin hem de kargo sektörünün bu potansiyeli karşılayacak teknolojik dönüşümü gerçekleştirerek gerekli yatırımları hayata geçirmesi önümüzdeki dönemin belli başlı konuları arasında yer alacak.

2020 yılı ve sonrası için planlarınızı ve hedeflerinizi paylaşabilir misiniz?

Bu yıl olduğu gibi önümüzdeki yılda da mevcut transfer merkezlerimize teknolojik yatırımlara devam edeceğiz. Büyük şehirlerimizin ardından önümüzdeki yıldan itibaren Anadolu’daki transfer merkezlerimizin teknolojik yatırımlarına ağırlık vereceğiz. Yine dijitalleşme sürecimizin bir parçası olarak kuryelerimizin çalışma alanlarının sistemlerde otomatik olarak belirlenmesini sağlayarak operasyonel anlamda zamanı daha iyi yönetmeyi hedefliyoruz.

Haberlere Git