Lütfen Facebook Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Twitter Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Instagram Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Linked Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Youtube Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Türkçe Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen İngilizce Sayfamız için Tıklayınız >
Kargo Takip
Kaç Günde
En Yakın Şube
Ücret Hesapla
Kurye Çağır
The New Crown Jewel
TR Monitör, Aralık 2020
TR MONİTÖR ARALIK 2020

Yayın: Dünya TR Monitor

Konu: Özel Röportaj

Sözcü: Aras Kargo Yönetim Kurulu Başkanı Peter Umundum

 

Aras Kargo’da kaç kişi çalışıyor? Kaç şube var ve dağıtımı Türkiye’nin ne kadarını kapsıyor? Türkiye’de ve globaldeki yıllık tonajlar hakkında bilgi verebilir misiniz?

                                                           

Aras Kargo olarak, bugün 15 bin çalışanımız, 13 bölge müdürlüğümüz, 28 transfer merkezimiz, 1000’e yakın şubemiz ve 4 bin 500'e yakın aracımızla, Türkiye’nin en geniş dağıtım ağına sahip kargo firmalarından biriyiz. Her gün 1 milyonun üzerinde, yılda ise 200 milyon civarında kapı çalıyoruz.  Yurtdışı hizmetlerimizin cirosu, toplam ciromuzun  % 2’sini oluşturuyor.  Bu oranı artırmayı hedefliyoruz.

Yurt dışına kargo gönderimi ve yabancı kargoların Türkiye’de dağıtımı ile ilgili hangi uluslararası şirketlerle işbirliği yapıyorsunuz?

Yurtdışı gönderilerinde  global firmaların neredeyse tamamıyla işbirliği  içerisinde çalışıyoruz . Mevcut express kanalına ek olarak  2021 yılında AP işbirliği ile özellikle EU bölgesine kendi hattımız üzerinden dağıtım hedefliyoruz.  Inbound tarafta yani Yurtdışından gelip Türkiye de dağıtım hizmeti sunduğumuz kısımda ise yine dünyanın önde gelen e-ticaret platformlarıyla çalışıyoruz.

Şirketin en son ortaklık yapısı ne durumda? Nasıl bir iş bölümü ve paylaşım yapıldı?  

Ağustos ayında kamuoyuyla paylaştığımız üzere Austrian Post ve Aras Kargo arasında hisse artışı konusunda bütün tarafları memnun eden bir mutabakata varıldı. Yapılan anlaşma sonucunda Aras Kargo’nun ortaklık yapısında; Austrian Post hisse oranını yüzde 80’e çıkarırken, Sayın Barış Baran Aras ise yüzde 20 ile hissedarlık konumunu korudu.

Hisse değişikliği ile birlikte Yönetim Kurulumuzda yeniden oluşturuldu. Bu kapsamda; Yönetim Kurulu Başkanlığını ben üstlenirken; Sayın Barış Baran Aras Yönetim Kurulu Başkan Vekilli, Sayın Carsten WallmanCEO ve Yönetim Kurulu Üyesi, Sayın Barbara Hagen CFO ünvanını aldı. Yönetim kurulumuzda ayrıca Georg Pölzl, Alexander Koch, Ahmet Cemal Dördüncü ve Ziya Engin Tunçay yer alıyor. Genel Müdürümüz Utku Ayyarkın, yönetim ekibi ile birlikte icra sorumluluklarına aynı şekilde devam ediyor.

Türkiye’de ve yurt dışında organik ve inorganik büyüme planları var mı? Kısaca bahsedebilir misiniz?

Aras Kargo olarak, oluşturduğumuz yeni yönetim yapısıyla mevcut işimize odaklı ve istikrarlı büyüme trendimizde, sektördeki öncü ve yenilikçi çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Önümüzdeki 5 yıllık dönemde, halihazırda 2016’dan beri geliştirdiğimiz teknolojik altyapımız ve dijital dönüşümümüze devam ederek, 1 milyar TL’lik yeni yatırımla önemli ölçüde farklılaşmayı ve büyümeyi planlıyoruz.

Türkiye’de ulusal çapta faaliyet gösteren kaç last mile delivery yapan kargo firması var? 

Sektörün büyüme potansiyeli ile birlikte yeni firmaların da giriş yapmasıyla kargo firmaları her geçen gün artıyor. Ama sektörde daha uzun süredir bulunan belli başlı 5 marka olduğunu söyleyebiliriz.

Bağımsız araştırmalara göre, Aras Kargo'nun kendi sektöründe ne kadarlık bir pazar payı var?

Ortalama günlük teslimat kapasitesine göre, Aras Kargo’nun pazar payı %26-27 civarında tahmin edilmektedir. 

Şirketin 2019 cirosu ve 2020 hedef cirosu nedir? 2021 beklentileri nasıl?

Aras Kargo, son üç yıldır çift haneli büyümesini sürdürerek, gelirini yüzde 50 oranında arttırdı. Tüm yatırımlarımız ve çalışmalarımızla 2019 yılını 1 milyar TL üzerinde gelirle ve hedeflerimiz doğrultusunda kapatmıştık. 2020’nin ilk 11 ayında ise yüzde 65’in üzerinde bir  büyüme yakaladık. Bu yılı 2.4 milyar TL’ye yakın ciro ve ilk 11 aya benzer bir büyüme oranıyla kapatmayı öngörüyoruz. 2021 yılında çift haneli büyüme trendimizin devam etmesini bekliyoruz  ve yılı 3 milyar TL ye yakın bir gelir ile bitirmeyi hedefliyoruz.

TR 8: COVID-19 sürecinde çalışan sayınızda bir değişiklik oldu mu?  

Pandeminin ülkemizde de yaşanmaya başladığı andan itibaren artan talep, kargo sektörü için yeni istihdam fırsatları yarattı. Şirket olarak, artan talebin karşılanmasının yanı sıra müşteri memnuniyeti seviyemizi de  en üst seviyede korumayı hedefledik. Bu doğrultuda hizmet veren ekiplerimizi genişletirken, verimli ve sürdürülebilir büyüme için de alternatif iş modelleri tasarladık. Örneğin hayata geçirdiğimiz ‘Esnaf Kurye’ sistemiyle dönemsel iş gücü çözümlerini devreye aldık.

COVID-19’un şirketin ciro büyümesine nasıl bir etkide bulundu? Yeni kapanmalarla birlikte ikinci dalganın nasıl etkilemesini bekliyorsunuz? Hem şirketiniz hem de sektör açısından değerlendirebilir misiniz?  

Bildiğiniz gibi süreç Türkiye’de Mart ayında başladı ve salgınla birlikte tüketim alışkanlıklarında hızlı ve gözle görülür şekilde değişiklikler oldu. Tüketiciler normal dönemde mağazalardan aldıkları her türlü ihtiyaçlarını pandemi ile birlikte ağırlıklı olarak e-ticaret üzerinden almaya başladı. İşimizi etkileyen en önemli faktör ise gönderilerin yapısının değişmesi oldu. Bu dönemde işyerlerinin kapalı olması, insanların evden çalışmasıyla, toplu teslimat minimuma inerken, tek tek evlere teslimat ile uğradığımız nokta sayısı arttı. İşlem hacmi bir önceki yıla göre 2 kat, e-ticaret kullanıcı artışına paralel ziyaret edilen adres sayısı ise yüzde 90 oranında artış gösterdi. Günlük ziyaret ettiğimiz adres sayısı 1 milyonu aştı.

Biz dijital dönüşüm yolculuğumuza 2016 yılında başladık. Bu süreçte son iki yılda transfer merkezi, IT altyapısı, operasyonel düzenlemelere 300 milyon TL’ye yakın yatırım yaptık. Birkaç yıl önce başladığımız transfer merkezlerimizi teknolojik hale getirme yatırımlarımız kapsamında ilk olarak hem operasyonel hem de metrekare olarak en büyük transfer merkezlerimizden biri olan İkitelli Transfer Merkezimizi teknolojik olarak yeniledik. Kapasitesini saatte 5 bin 500 gönderiden yaklaşık 28 bine yükselttik. Geçen yıl İstanbul Orhanlı ve İzmir’deki Transfer Merkezimizi teknolojik olarak yeniledik. Ankara’yı da çok kısa süre önce tamamladık. Yine geçen yıl 1-5 desi arası artan küçük paket gönderi hacmini daha iyi yönetebilmek için İstanbul’un iki yakasına küçük paketleri ayrıştıran makine yatırımlarını devreye aldık. Bu yıl 4 büyük şehrimize daha bu yatırımları taşıdık.

Bu yatırımlar ve çalışanlarımızın özverili çalışmaları sayesinde pandeminin ilk kısmında başarılı bir sınav verdiğimizi söyleyebilirim. Sürecin başında artan hacim nedeniyle bazı lokasyonlarda gönderilerin tesliminde gecikmeler yaşasak da, bu hassas dönemde bizlerin kahramanları, saha çalışanlarımız canla başla hizmet vermeye devam ederek, ülkemizde tedarik zincirinin sürekliliğini sağladılar. Hepsine emekleri için bir kez daha çok teşekkür ediyoruz.

İçinde bulunduğumuz ikinci kısıtlama döneminde de e-ticaret gönderilerinin artacağını öngörüyoruz.  Yaptığımız yatırımlar, elde ettiğimiz tecrübe ile yeni kısıtlama dönemine daha yüksek kapasiteyle, daha geniş şube ağımızla hazırız. Artan kapasitemiz, kalite ve müşteri memnuniyeti odağımız çerçevesinde bu dönemde de müşterilerimizin en çok tercih ettiği kargo şirketi olmaya devam etmek için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz.

E-ticaret dağıtımlarının toplam ciro içindeki payı son 5 yılda nasıl bir değişim gösterdi? E-ticaret için planlanınız nedir?

Yıllar itibariyle e-ticaret hacminin artmasıyla kargo paketlerinde çok ciddi bir küçülme, bununla birlikte de günlük uğradığımız noktalarda çok ciddi bir artış meydana geldi. Kargo sektörü, eğer ortalama optimizasyonunu doğru bir şekilde yapar, transfer merkezlerine yapmış olduğu yatırımlarla günlük paket sayısını arttırırsa, büyüyen pazara ciddi karşılık veriyor olacaktır. Biz Aras kargo olarak yapmış olduğumuz yatırımlarla birlikte işlem hacmimizi nerdeyse 3 katı oranında büyüttük. Bundan sonraki yıllarda da bu dönüşen ve değişen yapıda e-ticaretin mutlaka sektörün en büyük oyuncusu ve en büyük müşterisi olacağının farkında olduğumuz için yatırımlarımızı bu yönde planlıyoruz. 5 kilonun altındaki küçük paket adetleri 5 yıl öncesine göre 2.5 kat arttı.  Değişen tüketim alışkanlıklarıyla bu yönde ivme devam edecek. Yatırımlarımızı buna göre yapmaya devam ediyoruz

E-ticaret dışında öne çıkan kayda değer artış kaydeden bir sektör var mı?

Bu soruyu şu şekilde cevaplarsak daha doğru olacaktır. Aslında birçok sektör e-ticaretteki artışla birlikte, kendiişlerinin e-ticaret kısmında ivme kazandı. Elimizdeki verilere baktığımızda e-ticarette giyim ve kozmetik (hijyenik ve sağlık ürünleri) ağırlıklı olmak üzere perakende sektörü ve hırdavatta artış olduğunu görüyoruz.

Araçların ne kadarı elektrikliye döndü ve ne kadar artırmayı planlıyorsunuz?

Austrian Post olarak  global anlamda sürdürülebilirlik ve çevreye son derece önem veriyoruz.

Yenilenebilir enerji süreçlerine verdiğimiz önemle projelerimizi kurguluyoruz. Avusturya’nın en büyük elektrikli araç filosuna sahibiz.

Aras Kargo’da da, gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak için çevre dostu uygulama ve faaliyetlere büyük hassasiyet gösteriyoruz. Sahip olduğumuz bu vizyon doğrultusunda, Aras Kargo’da karbon ayak izini azaltabilmek için 2011’de filoya elektrikli araçlar dahil etmeye başladık. Aras Kargo bugün, Türkiye’nin en büyük yüzde 100 elektrikli ticari araç filosuna sahip. Elektrikli ticari araç filosu ile yakıt maliyetinde ayda ortalama yüzde 10 tasarruf sağlıyoruz.  Elektrikli araçlarımızı daha da artırma planımız bulunuyor. Bunun için elektrikli araçların bataryalarının doldurabileceği istasyonların daha yaygın hale gelmesini bekliyoruz. Çevresel faaliyetlerin ana faaliyet alanına entegre edilmesi ve doğa dostu yatırımlara devam etmek hedefiyle çalışmalarımızı sürdüreceğiz.

Kargo dışında daha geniş bir lojistik şirketine dönüşme planınız var mı?

Şu an mevcut işimize odaklanmış durumdayız, kısa vadede gündemimizde böyle bir plan bulunmuyor.

5 yıllık planlarınız hakkında bilgi verebilir misiniz? Ne tür yatırımlar öngörüyorsunuz? Satın alma, birleşme olacak mı? Girmek istediğiniz yeni iş alanları söz konusu mu?

Biz de pek çok şirket gibi 5 yıllık strateji planımızı her yıl gözden geçiriyoruz. Bu yıl da elbette bu süreci yaşıyoruz.

Artan e-ticaret hacmine ve değişen tüketici taleplerine göre teknolojik yatırımları yapmaya, altyapıyı güçlendirmeye, iş süreçlerini daha verimli hale getirmeye her zamankinden daha büyük önem veriyoruz. Önümüzdeki dönemde Aras Kargo’nun transfer merkezi, şube gibi tüm operasyonlarını içeren dağıtım altyapısına toplamda 1 milyar TL yatırım hedefliyoruz. Büyük şehirlerimizin ardından önümüzdeki yıldan itibaren Anadolu’daki transfer merkezlerimizin teknolojik yatırımlarına ağırlık vereceğiz

Artan adres ve data operasyonunu yönetmek için Rota Optimizasyonu projesini başlattık. Rota optimizasyonu projesi sayesinde gönderi sayılarının yükseldiği dönemlerde ek istihdam takviyesinin yanı sıra günlük işlem hacminin doğru yönetilebilmesi için en uygun altyapı kurduk. 2021’de proje tamamlandığında yol koşullarına göre sistem her zaman en optimum rotayı belirleyecek, böylece müşterilerimize gönderilerini daha da hızlı teslim edebileceğiz. Sektörün önde gelen oyuncusu olarak yatırımlarımıza hız kesmeden devam ederken, müşterilerimiz ve iş ortaklarımızın ihtiyaçlarına hızlı ve özel çözümler üretmeyi sürdüreceğiz.

Çok yakın zamanda hisse değişimi ve yeni yönetim kurulu yapımızı tamamladık. Şu an gündemimizde yeni bir satın alma veya birleşme planı bulunmuyor.

Marketler de internet üzerinden satış ve aynı gün içinde teslimat yapmaya başladı. Kargo şirketleri bu trendin bir parçası olabilir mi? Bunun size ve sektörünüze bir yansıması olacak mı?  

Aynı gün teslimat sektörde gelişen bir trend. Biz de sektördeki tüm gelişmeler gibi bunu da yakından takip ediyoruz ve stratejik planımız çerçevesinde değerlendiriyoruz.

Hava ve deniz kargo işine de girmeyi düşünüyor musunuz?

Sahip olduğumuz TİO belgesi ile uluslararası Kara, Hava ve Deniz taşımacılığı anlamında, bu konudaki iş ortaklarımızla kısmi çalışmalarımız bulunuyor.

2021 yılından itibaren Yurtdışı Ürün portföyümüzde ağırlık noktamızı oluşturan express hizmetimiz dışında, Kara, Hava ve Deniz operasyonlarımızı da büyütmeyi hedefliyoruz. Bu doğrultuda gerek yurtiçi gerek yurtdışındaki  tedarikçi ağımızı genişletiyoruz.

Sürdürülebilirlik yatırımlarında başka hedefleriniz var mı?

Aras Kargo’nun doğayı koruma vizyonu doğrultusunda 2014’te oluşturulan Doğa Dostu Araslar platformumuz bulunuyor. Bu platform kapsamında TURMEPA (Deniz Temiz Derneği) ile yaptığımız işbirliği ile, gönüllü çalışanlarımızın katılımıyla 4 yıldır Türkiye’nin kıyılarını temizliyoruz. Şu ana kadar 4 tona yakın atık toplayıp, geri dönüşüme yolladık ve böylece denizlerimize karışmasını önlemiş olduk.

Yine doğa dostu vizyonumuz çerçevesinde Transfer merkezlerimizde kullanılan LED aydınlatma ve fotosel sistemleri sayesinde, yüzde 25 enerji tasarrufu sağlıyoruz. Kargo poşetlerimiz bio-bozunur özelliğiyle doğada kendiliğinden yok olma özelliği taşıyor.

Bugünlerde çalıştığınız en heyecan verici proje hangisi? Şirket ajandasına neler var?

Zamanı ve kapasiteyi iyi yönetebilmek amacıyla başladığımız transfer merkezlerimizi teknolojik hale getirme yatırımlarımız büyük şehirlerimizden sonra Anadolu’da devam edecek. Yaptığımız yatırımlarla sektörün saatlik işleme kapasitesi en yüksek firması haline geldik. Saatlik işleme kapasitesinde 3 kat artış ile sektörün en iyisi konumundayız. İlk olarak İkitelli Transfer Merkezi’mizi teknolojik olarak yeniledik. Geçen yıl İstanbul Orhanlı ve İzmir’deki Transfer Merkezimizi teknolojik olarak yeniledik.  Bu yıl da Ankara’yı tamamladık. Yine geçen yıl e-ticaret gönderilerindeki artan hacmi daha iyi yönetebilmek için İstanbul’un iki yakasına küçük paket ayrıştırıcı makine yatırımını devreye aldık. Bu yıl 4 büyük şehrimize daha bu yatırımı taşıdık. Bu sayede kapasite ve verimliliğimizi daha da arttırıyoruz.

Artan işlem hacmiyle, kargo gönderilerinin artış gösterdiği yerlerde şube yapısı temeline konumlandırılmış ağ yapımızı; teknolojik cihaz ve çözümlerle donatılmış Mikro & Mini Hub’lar ile geliştirerek; e-ticaretin isteklerine en hızlı, kaliteli ve müşteri odaklı yanıtı verecek olan doğrudan dağıtım modelinin yaygınlaştırılmasını amaçlıyoruz.

Bu yıl neredeyse tamamı Anadolu’da 16 Mikro Hub, 5 Mini Hub faaliyete geçti. 17 Transfer Merkezimizden de doğrudan dağıtım organizasyonuyla birlikte, günlük toplamda 1000 kurye rutumuzu hiç şubeye uğratmadan, direkt müşterilerimize teslimata çıkartıyoruz.  Önümüzdeki süreçte, farklı ilerimizdeki artış trendini değerlendirerek bu yatırımlara devam edeceğiz.

Ayrıca, ilk denemelerine önceki yıllarda üniversite işbirliği ile başladığımız alternatif teslim ve toplama noktaları (PUDO’lar) konusunda çalışmalarımız devam ediyor. E- ticaretin artması ve bilhassa pandemi süreci ile önemi daha da artan alternatif hizmet noktalarının (hem işyerleri hem de kargo dolapları gibi) yatırımlarına hız vermeyi planlıyoruz.

Bunların yanında BT altyapımıza ve veriye anlık ulaşabilmek ve verimliliğimizi daha da artırmak için kurye el terminallerine yatırım yapıyoruz. Harita ve GIS altyapısını oluşturmuş durumdayız. Artan adres ve data operasyonunu yönetmek için Kurye Rota Optimizasyonu projesini başlattık.  Müşteri odaklı süreç dönüşümünü sağlayacak olan Rota optimizasyonu ile bir yandan operasyonel süreçlerimizi iyileştirirken; bir yandan da dinamik bir iş akışı çerçevesinde müşterilerimize üstün bir bilgi paylaşımı ve talep esnekliği sağlayacağız. Ayrıca,  gönderi sayılarının yükseldiği dönemlerde ek istihdam takviyesinin yanı sıra günlük işlem hacminin doğru yönetilebilmesi için en uygun altyapı kurduk. Önümüzdeki yıl proje tamamlandığında yol koşullarına göre sistem her zaman en optimum rotayı belirleyecek, böylece müşterilerimize gönderilerini en doğru bilgi paylaşımı ile daha da hızlı teslim edebileceğiz.

Bu yıl önemli yatırımlarımızdan bir tanesi de çağrı merkezleri tarafında yaptığımız iyileştirmeydi. Çağrı merkezimizde sistematik bir değişiklik yaparak, çağrı karşılama kapasitemizi 2,5 kat arttırdık. Ayrıca çağrıların büyük bir oranını oluşturan “kargom nerede” gibi kargo bilgileri ile ilgili sorular için sesli yanıt sistemi etkinleştirerek müşterilerimizin hızlı ve müşteri temsilcisine gerek kalmadan bu bilgilere ulaşabilmesini sağladık.  Bu yöndeki yatırımlarımıza devam edeceğiz.

Bir diğer çok önemli yatırım başlığımız dağıtım. Yeni dağıtım modelleri üzerinde çalışıyoruz. Kargo alım süreçlerini hızlandırmak ve artan pazar yeri operasyonlarını daha verimli yönetebilmek için self servis uygulamalarımızı farklılaştırarak yaygınlaştırmayı hedefliyoruz. Alternatif dağıtım modelleriyle ilgili teslimat noktaları, akıllı kutular konusunda alt yapı çalışmalarımızı hazırlıyoruz. İlgili düzenleyici kurumun görüşü ve onayı sonrasında hayata geçirebileceğiz.

Yabancı yatırımlar kapsamında Türkiye’nin mevcut durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Türkiye; çekici, dinamik, güçlü ve büyüyen bir pazar. Türkiye’nin potansiyeline inanıyor ve yatırımlarımıza devam etmek istiyoruz. Aras Kargo’da hissemizin artması, seçkin pazarlarda büyümeye yönelik stratejimizde kararlı olduğumuzun en önemli göstergesidir. Uzun vadede büyük bir gelişim alanı barındıran ve potansiyeli bulunan kargo ve taşımacılık sektörü, kısa vadede önemli zorluklarla mücadele etmek durumunda. Ancak faaliyet gösterdiğimiz sektörün potansiyelinin oldukça yüksek olduğunu düşünüyoruz. Aras Kargo olarak bugüne kadar izlediğimiz yolu devam ettirerek; bugünden sonra da kargo sektöründeki global deneyimlerimizle markanın pazardaki dinamik konumunu daha da güçlendirmek ve şirketin sunduğu müşteri odaklı çözümlere yatırım yapmak hedefiyle çalışmalarımızı sürdüreceğiz.